Ekonomisk
förvaltning

Din expert på fastighetsekonomi

Du kan anlita oss för att få hjälp med bokföring och bokslutsarbete. Vi är en fullgod redovisningsbyrå med inriktning på fastighets- och föreningsekonomi. Hos oss får du också rådgivning i samband med finansiell planering, låneförhandling och projektkalkylering. Du får då del av ett dedikerat team av ekonomiska förvaltare som är experter på olika områden inom fastighetsekonomi och ekonomisk förvaltning av bostadsrättsföreningar. Med oss vid din sida har du en förvaltare som vet hur man sköter det löpande arbetet på ett effektivt sätt. Allt för att du ska känna dig trygg och spara både tid och pengar.

Tjänster inom ekonomisk förvaltning

Bokföring och reskontra
Vid förfrågan sköter vi bokföringsuppgifter som löpande kontering, bokning och arkivering. Vi tar även ansvar för kundfakturor, leverantörsfakturor, inbetalningar, utbetalningar, betalningspåminnelser, inkasso- och KFM-hantering.

Årsbokslut
Vid behov kan du låta oss ta fram ett komplett årsbokslut, för en smidig överlämning till revisor.

Lägenhets-/medlemsförteckning
På din förfrågan sköter vi fastighets-, lägenhets- och medlemsregister samt utskick till boende.

Myndighetskontakter
Det går bra att anlita oss när du vill ha hjälp att sköta statistik mot Statistiska Centralbyrån och hantera förfrågningar från Skatteverket eller andra myndigheter som ansvarar för ärenden av finansiell karaktär.

Avisering
Du vet väl att du kan vända dig till oss för hjälp med avier? Vi åtar oss bland annat att skicka ut hyresavier och följa upp medlemsavgifter.

Ekonomiska rapporter
Vi sammanställer och levererar månads-, kvartals- och årsrapporter inom både resultat, balans och kassaflöde. Med oss får du stenkoll på ekonomin.

Hantering och redovisning av skatter och avgifter
Vi hjälper dig i ärenden som rör f-skatt, momsredovisning, arbetsgivar- och inkomstdeklarationer samt fastighetstaxering.

Rådgivning
Du är alltid varmt välkommen att höra av dig till oss när du har frågor om ekonomiska tvister, investeringskalkyler, upplåning, pantsättning och så vidare. Vi bistår dig gärna med fastighetsrelaterad ekonomisk och juridisk rådgivning.

Du får alltid…

När du placerar ditt behov av ekonomisk förvaltning hos oss kan du alltid räkna med att få del av vissa förmåner. Här kan du läsa mer om vad som ingår.

  • En förvaltare som är utbildad inom redovisning och har god erfarenhet av fastighetsekonomi.
  • Digital inloggning, attestfunktion och rapporteringsverktyg, så att du kan följa det dagliga arbetet var du än befinner.
  • Stöd från olika förvaltare i bolaget – förvaltare som har spetskompetens inom flertalet ekonomiska ämnesområden.
  • En proaktiv samarbetspartner med servicekänsla och framtidstänk.

Ekonomisk förvaltning på dina villkor.
Vi hjälper dig att spara tid och pengar.

Så arbetar vi

Steg 1

När vi inleder ett samarbete inom ekonomisk förvaltning börjar vi med att titta på hur ni som kund ska få så bra kontroll som möjligt över den löpande ekonomin. Detta med så lite eget arbete som möjligt. Vi digitaliserar all ekonomihantering, så att ni kan se och attestera fakturor var ni än befinner er. Ni kan löpande få del av eller hämta in rapporter och ni får snabb och lättillgänglig hjälp av er ekonomiska förvaltare. Ert behov sammanställs i en arbetslista. Listan bildar sedan ett ramverk för de arbetsmoment som ingår i ert avtal.

Steg 2

Vi levererar en del av våra tjänster som en funktion. Det kan innebära att ni utöver er egen ekonomiska förvaltare får tillgång till olika typer av förvaltarprofiler inom vår ekonomiavdelning. Detta beroende på vad ni har för behov för stunden. Behöver ni hjälp med skattetekniska frågor inför ett bokslut får ni hjälp av en förvaltare med erfarenhet och kunskap inom skatter. Behöver ni snabbt få iväg en betalning och få ut en resultatrapport, då får ni hjälp av den mest tillgängliga förvaltaren för stunden. Er egna förvaltare har dock alltid ett övergripande ansvar och är er främsta kontaktperson.

Steg 3

Våra ekonomiska förvaltare har alltid en hög kompetens och är mycket erfarna inom sin fastighetsekonomiska nisch. Samtliga tjänsteleveranser inom ekonomisk förvaltning vilar på ett ISO-certifierat arbetssätt. Ert avtal, er arbetslista och er relation till era utförare kvalitetssäkras löpande av er kundansvarige.

Steg 4

Ni kan följa vårt arbete och vår dokumentation genom att ansluta er till vår digitala kundportal. Ni har även kontinuerlig uppföljning och kontakt mer er kundansvarige om eventuella tilläggsjobb och avtalets fortlöpande. Behöver vi göra anpassningar under avtalstiden löser vi såklart detta.

Är du intresserad och vill veta mer?

Du kan antingen ringa oss på 018-65 12 80, maila till info(a)sweax.se eller klicka på knappen för att fylla i vårt kontaktformulär.

018-65 12 80

07.00 – 16.00